Killing Fields.

Halluuu! 
 
Har varit tomt här då jag har mått ganska dåligt..huvudvärk, feber, trött.. You name it. nej, ingen malaria eller dengue. Det var så att i lördags brände jag mitt ansikte så fruktansvärt. Vi hade en ny solskyddsfaktor men kan ju informera att den sög. Körde på 30 i malaysia och sedan efter det har vi köpt banana boat 50 solskyddsfaktor lotion. Den har varit himla bra då den återfuktar huden samtidigt, men vi har inte hittat den här i Kambodja så vi fick ta någon random, vilket resulterade i ett rött ansikte... Den var ändå 45 och smorde mig oftare än vad jag gjorde i malaysia... 
Så jag antar att det är därifrån febern kommit, ansiktet är dock bättre nu efter att ha köttat med aloe vera gel.
 
Just nu är vi i huvudstaden Phnom Penh!  Idag åkte vi ut till killing fields men först provade Kevin på att skjuta med en M-16.. Inte riktigt min grej haha.. Man kunde testa på allt från ak 47 till att kasta handgranat.
Åkte som sagt till killing fields (Choeung Ek)efter... En dyster plats och kanske inte så många som vet vad som hände där, jag hade ingen aning.
 
Mellan 1975-1979, under de röda khemererna regim(under ledning av Pol Pot), utbröt ett massmord och över 1 miljon människor runt om i Kambodja dog. Det var svält, tortyr, avrättningar,sjukdomar, stridigheter och straffarbete. Just där vi var (Choeung Ek) har man hittat 9000 kroppar i massgravar. 
Vi besökte även S-21 fängelset som tidigare varit en skola men som 1976 blev omdöpt till just S-21, ett center för tortyr och avrättning. Av 14000 fångar ska endast 7 ha överlevt. Överallt hängde gamla foton på fångar även under tiden de blev torterade till döds. Riktigt hemska bilder och det är svårt att förstå att det faktiskt inte var så längesedan detta hände.
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: