Mui Ne, Nha Trang & Da Nang

Hellåååå!

Tänkte berätta vad vi hittat på de senaste dagarna nu när regnet ändå vräker ner haha..
Från Ho Chi Minh tog vi bussen till Mui Ne där vi gjorde en tur till b.la.sanddyner. Det är en väldigt liten "stad" eller så bodde vi kanske i någon förort för det var bara en gata. Väldigt många ryssar där, verkar vara deras paradis typ. Var bara där två nätter innan vi åkte till Nha Trang.

När vi kom fram till hotellet i Nha Trang bokade vi helt spontant två dyk till dagen efter. Vår divemaster kunde kanske 5-6 ord på engelska men det gick bra, använder ju inte språket under vattnet ändå.
Väldigt fina korallrev och såg många andra fiskar än vad som fanns i Koh Tao. Dock var nog utrustningen lite gammal och väl använd. Den första jag fick på mig så släppte reservmunstycket ut luft hela tiden så fick byta till en annan som jag väl nere på 18 meter märker släpper in vatten...Inte mycket, men lite hela tiden så det var sjukt störigt. Så fick köra på reservmunstycket under dyket men det var inga problem!

Andra dyket fungerade min utrustning perfekt och detta dyk var det bästa. Såg massor av coola fiskar, sjöstjärnor och hade bara grymt roligt helt enkelt.
Efteråt bjöds det på vietnamesisk buffé på båten, helt perfekt efter två dyk.
Det ända var väl att vår divemaster var mer intresserad av att försöka imponera på mig än att ta vara på livet under vattnet. "titta på det här" "håll i det här" "kom här" osv, jag simmade efter honom, något högre då jag tyckte han låg väldigt lågt hela tiden och såg hur hans fenor drog av bitar från koraller.
Även på båten var han efter mig, skämtade med Kevin att han fått konkurrens haha..Jag tog allt med en nypa salt tills jag såg att han smygfota mig. Där gick gränsen faktiskt.

Tanken var ju att vi skulle stanna en natt till i Nha Trang innan vi åkte till Da Nang men det gick bara 1 buss om dagen och det var klockan 6 på kvällen. Eftersom vi har ett flyg imorgon så skulle vi inte hinna med det då bussresan tog ca 12-13 timmar. Så åkte hit en dag tidigare helt enkelt. Imorgon flyger vi till Hanoi!

Ho Chi Minh

I lördags tog vi bussen från Phnom Penh till Ho Chi Minh här i Vietnam. Själva bussturen var inga problem, tog kanske 5-6 timmar. Det som tog tid var vid gränsen till Vietnam..Har nog aldrig varit med om ett rörligare system vid en passkontroll.
Vår "bussguide" samlade in allas pass för att få dem kollade samtidigt (antar att det går snabbare) sedan fick vi tillbaka dem för att själva gå och kolla dem igen... Efter det samlade han in dem igen och vi fick ta våra väskor för att få dem röntgade. Men det tog en evighet för innan vi kom dit fick vi stå och vänta på att få stämpel i passet (som guiden fortfarande hade) och så var där kanske 4 bussar samtidigt så det var fullt med människor, inget kösystem utan de olika guiderna stod och ropade upp ens namn när passet var klart.. Sjukt rörigt och det tog sjukt lång tid.

Vi bor på ett hotell med väldigt trevlig och hjälpsam personal mitt på backpacker gatan men det är ändå tyst om kvällarna vilket kan vara ganska skönt.
Igår åkte vi ut till Cu Chi tunnlarna som användes under vietnamkriget. Det är ett underjordiskt tunnelsystem på 121 km. Vi fick krypa i några tunnlar, se hur fällor var byggda för att skydda sig osv.

Idag har vi än sålänge kollat in marknaden, bland det värsta jag varit med om. Jag gillar verkligen staden Ho Chi Minh, men på marknaden drog de i en och alla tryckte upp sina kläder i ansiktet på en, vilket bara är jobbigt. Vi kollade även på operahuset och katedralen. Just nu tar vi det lugnt på rummet med lite ananas.
Vet inte om ni ser, men det hänger två fladdermöss i taket. De flög över en när man var där nere och kröp.

Ho Chi Minh

Postkontoret

Katedralen

Phnom Tamao Wildlife Rescue Center

Hejsan!

Tänkte skriva detta inlägget igår men mådde sjukt dåligt framåt kvällen så gör det nu istället.
Igår vaknade vi upp vid 6, jag slängde i mig två ipren eftersom jag inte var helt bra än sedan en snabb frukost innan vi tog oss till mötesplatsen där vi skulle bli upphämtade av vår guide.
Vi var 7 i gruppen. Jag och Kevin,  ett schweiziskt par och en aussie/amerika familj.
Det första stoppet var hos elefanterna. Tyvärr hade deras "huvudattraktion" (väldigt fel ord eftersom detta inte är en djurpark) blivit sjuk. Deras ena elefant hona, Lucky fick elefant herpes (EEHV) för cirka en vecka sedan och det innebär nästan alltid döden för elefanter. Hon har börjat bli bättre, och äter så smått så jag håller tummarna.
Istället fick vi mata och klappa den andra honan, tills hanen blev intresserad och kom. Han var tydligen ganska farlig pga förflutet. Den sista elefanten vi fick besöka var en kille på 9 år. Kan tillägga att alla djur som finns i denna "park" har blivit räddade från ett hemskt liv. De har hållts som husdjur, blivit sålda på svarta marknaden och det är även mycket tjuvjakt. De släpper tillbaka så många de kan till vildmarken igen.

Tillbaks till elefanten. När han var bebis så fastnade han i en fälla av just tjuvjägare. Fällan var inte avsedd för elefanter, men han fastnade och i och med att han var så stor kunde han ta sig loss men knivtaggarna hade skurit så långt in i benen att när räddningsteamet hittade honom hade foten börjat ruttna. De fick amputera bort den ruttna delen och han har idag en protes och han har anpassat sig till den väldigt bra.
Vi fick se när de bytade protes samt tränade honom och när jag skriver tränar menar jag inte lära honom tricks som ska användas som underhållning utan de tränar honom eller rättare sagt förbereder och vänjer honom ifall de i framtiden skulle behöva ge honom medicin eller liknande. Som med elefanten Lucky.

Inne hos tigrarna fick vi även en liten historia om dem. De hittades på den svarta marknaden och blev istället förda till räddningscentret och han som ville få dem sålda åkte i fängelse om jag inte minns fel. Vår guide berättade också att de avlar fram "korsningar" av tigrarna på svarta marknaden just för att tjäna pengar. Grejen är att tigrarna blir så mycket sämre och mår mycket sämre som en korsning än renrasig.
Eftersom tigrar och även leoparder är så lockande för tjuvjakt har man de kattdjuren inomhus under natten för att undvika att de blir dödade.

Annars fick vi även se apor, björnar,ormar,fåglar,uttrar osv. Det var faktiskt helt fantastiskt att få se deras arbete och tiden de lägger ner på att rädda djuren och vildmarken. Just denna turen kostade såklart lite mer, men så värt det när man vet att pengarna går till en bra sak. Skulle till exempel aldrig bidra till elefant ridning eller liknande.