Whalesharks

Hejhopp!
 
Har varit tomt här då hotellet vi bodde på i Donsol inte hade wifi i rummen utan bara i restaurangen, och det sög :) Vi åkte ju till Donsol med en enda tanke - simma med valhajar. Igår hade vi satt alarmet på 06.00 för att dra ut på havet vid 7. Dock regnade det så vi struntade i det och somnade om istället (det blir svårare att se i vattnet om det regnar)
Istället blev det att vi drog ut vid 12. Vi hade goda chanser då de sett ett 15 tal hajar under morgonen. Vi såg inte en enda....
Kändes sjukt drygt att ha betalat för att sitta i en båt i tre timmar, eller ja jag somnade. Vi var så besvikna, även fast vi visste att de inte kunde garantera att vi skulle se några hajar. Vi bestämde oss dock för att dra ut dagen efter igen, dvs. idag. Så var uppe 6 imorse igen och åkte ut vid halv 8. Vi hade mer tur denna gången, såg nämligen 3 valhajar! 
Så jäkla coolt, och en sjuk upplevelse. Allt gick så himla fort. Det stod 4 killar högt upp på båten som höll utkik och när de fick syn på en skrek de till vår "guide". Då var det dags att ta på sig simfötterna och snorkelutrustningen snabbt som tusan och göra sig beredd på att hoppa ner i vattnet, samtidigt som båten fortsatte köra framåt.
 
Jag skrev tidigare att detta företag hade regler angående hajarna, killarna på vår båt följde dem och var noga med att vi gjorde det med, dessvärre såg jag andra "guider" som inte gjorde det och det gjorde mig lite förbannad faktiskt. Dessa regler är liksom till för att skydda och undvika att stressa djuret likaväl som att skydda människan. För att göra min situation värre var jag så sjukt lack på ett franskt par som åkte med oss. Av alla fransmän jag träffat har det varit 1 som varit trevlig och artig. De andra har varit nonchalanta, respektlösa och trott att världen kretsat kring dem. Självklart säger jag inte att alla är så, det är bara min erfarenhet. 
Först så välter kvinnan ner vår solkräm under däck, utan att bry sig så att vi får be båtkillen klättra ner i detta lilla utrymme. En liten stund innan vi ska ner i vattnet välter hon ner min ena simfot (heter det så?) UTAN ATT BRY SIG under däck igen. Jag får återigen be killen om han kan klättra ner och jag är nära att missa att hoppa i vattnet, dvs missa hajen pga att hon inte kan se sig för.
Väl i vattnet sparkar killen mig ca 5 gånger i huvudet med sina jävla simfötterna (klart det kan hända) utan att be om ursäkt. Är det så svårt att be om ursäkt? Tjejen ger blanka fan i var jag simmar och simmar på mig och blockar vägen så att jag får stanna och vänta..
 
Bortsett från detta par var upplevelsen helt fantastisk! Ett perfekt avslut på vår resa i Filippinerna då vi lämnar landet den 29e.
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Tuschaa - Butiken med massa Linnen och Leggings

Hej och Välkommen in till Tuschaa. Butiken med massvis av linnen och leggings med tuffa och fräsiga tryck. Nyheter trillar i varje dag :) mvh

http://www.tuschaa.se/

2015-04-29 @ 12:05:06
URL: http://www.tuschaa.se/
Postat av: Yuki Yoursic

sjukt grymt! skulle också vilja simma med valhajar :D

2015-05-15 @ 22:09:37
URL: http://yukiyoursic.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: