Phnom Tamao Wildlife Rescue Center

Hejsan!
 
Tänkte skriva detta inlägget igår men mådde sjukt dåligt framåt kvällen så gör det nu istället. 
Igår vaknade vi upp vid 6, jag slängde i mig två ipren eftersom jag inte var helt bra än sedan en snabb frukost innan vi tog oss till mötesplatsen där vi skulle bli upphämtade av vår guide.
Vi var 7 i gruppen. Jag och Kevin,  ett schweiziskt par och en aussie/amerika familj.
Det första stoppet var hos elefanterna. Tyvärr hade deras "huvudattraktion" (väldigt fel ord eftersom detta inte är en djurpark) blivit sjuk. Deras ena elefant hona, Lucky fick elefant herpes (EEHV) för cirka en vecka sedan och det innebär nästan alltid döden för elefanter. Hon har börjat bli bättre, och äter så smått så jag håller tummarna.
Istället fick vi mata och klappa den andra honan, tills hanen blev intresserad och kom. Han var tydligen ganska farlig pga förflutet. Den sista elefanten vi fick besöka var en kille på 9 år. Kan tillägga att alla djur som finns i denna "park" har blivit räddade från ett hemskt liv. De har hållts som husdjur, blivit sålda på svarta marknaden och det är även mycket tjuvjakt. De släpper tillbaka så många de kan till vildmarken igen.
 
Tillbaks till elefanten. När han var bebis så fastnade han i en fälla av just tjuvjägare. Fällan var inte avsedd för elefanter, men han fastnade och i och med att han var så stor kunde han ta sig loss men knivtaggarna hade skurit så långt in i benen att när räddningsteamet hittade honom hade foten börjat ruttna. De fick amputera bort den ruttna delen och han har idag en protes och han har anpassat sig till den väldigt bra.
Vi fick se när de bytade protes samt tränade honom och när jag skriver tränar menar jag inte lära honom tricks som ska användas som underhållning utan de tränar honom eller rättare sagt förbereder och vänjer honom ifall de i framtiden skulle behöva ge honom medicin eller liknande. Som med elefanten Lucky. 
 
Inne hos tigrarna fick vi även en liten historia om dem. De hittades på den svarta marknaden och blev istället förda till räddningscentret och han som ville få dem sålda åkte i fängelse om jag inte minns fel. Vår guide berättade också att de avlar fram "korsningar" av tigrarna på svarta marknaden just för att tjäna pengar. Grejen är att tigrarna blir så mycket sämre och mår mycket sämre som en korsning än renrasig.
Eftersom tigrar och även leoparder är så lockande för tjuvjakt har man de kattdjuren inomhus under natten för att undvika att de blir dödade.
 
Annars fick vi även se apor, björnar,ormar,fåglar,uttrar osv. Det var faktiskt helt fantastiskt att få se deras arbete och tiden de lägger ner på att rädda djuren och vildmarken. Just denna turen kostade såklart lite mer, men så värt det när man vet att pengarna går till en bra sak. Skulle till exempel aldrig bidra till elefant ridning eller liknande.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: